Filtr DPF

Filtr DPF
()

Filtr DPF czyli filtr cząstek stałych odpowiedzialny jest za dwie podstawowe rzeczy w naszym samochodzie:

  • zatrzymywanie cząstek stałych wydobywających się bezpośrednio z silnika
  • wypalanie tych właśnie cząstek w filtrze

Efektem tego jest zmniejszenie emisji spalin, czyli mniejsze przedostawanie się do atmosfery trujących tlenków azotu, siarki i metali ciężkich zbudowanych na cząsteczkach węgla.

Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych montowany jest w układach wydechowych aut zarówno z silnikami wysokoprężnymi jak i benzynowymi. Sam filtr ma postać przestrzennej tuby, cząsteczki stałe osiadają w nim na ściankach bądź włóknach wykonanych z metalu lub materiałów ceramicznych.

Podczas gromadzenia się w filtrze cząstek nasz filtr zostaje powolnie zapychany przez co traci na swojej wydajności.

Żywotność filtra DPF

Na żywotność DPF wpływają najbardziej:- styl jazdy- stan techniczny pojazdu- stosowany olej i paliwo. Wydajność prawidłowo działającego filtra musi wynosić powyżej 85%. Skąd mamy wiedzieć, że nasz DPF jest już do wymiany? Sygnalizuje to komputer pokładowy. Jeżeli nie stosujemy filtrów jednorazowych, możemy nasz filtr oddać do regeneracji.

Filtr DPF – samoczyszczenie

Zaawansowaną metodą jest samooczyszczanie filtra polegające na katalitycznym spalaniu cząstek po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury (powyżej 600 °C) nazywamy to metodą regeneracji pasywnej.

Koszt samego wypalania filtra DPF to około 350PLN przez co niektórzy użytkownicy diesla decydują się na wycięcie DPF. Niestety skutkuje to zwiększeniem emisji cząstek stałych, przez co taki pojazd nie będzie spełniał norm i przy kontroli można dostać mandat od 500PLN w Polsce, natomiast w Austrii mandat wynosi 3500EURO. Nie wspominając o niekorzystnym wpływie na środowisko.

Zaleca się więc regeneracje bądź wymianę na nowy filtr, aniżeli liczenie na łut szczęścia przy użytkowaniu auta z nieprawidłowo przerobionym układem wydechowym.

/ 5.

UMÓW WIZYTĘ
Auto Serwis JMT