+48 604 603 415 SERWISJMT@GMAIL.COM

Konwerter katalityczny

to blaszana puszka znajdująca się w układzie wydechowym auta.

Budowa katalizatora:

  • Obudowa – metalowa, podłużna puszka, najczęściej w formie walca (albo bardziej spłaszczona) z izolacją cieplną. Od strony przodu auta doprowadzona jest do niej rura wydechowa, zbierająca spaliny z kolektora wydechowego. Z katalizatora wychodzi kolejna rura, która prowadzi oczyszczone spaliny do tłumika.
  • Nośnik – wewnętrzna struktura o przekroju plastra miodu, składająca się z tysięcy kanalików, umożliwiających przepływ spalin. Produkowana jest z metalu (nośnik metalowy), albo z ceramiki (nośnik ceramiczny, wykonany najczęściej z krzemianu aluminiowo magnezowego).
  • Powłoka pośrednia – jest porowata i pokrywa całą powierzchnię kanalików na nośniku. Jej zadaniem jest zapewnienie dobrych warunków dla kolejnej powłoki.
  • Powłoka aktywna katalitycznie – wykonana z pierwiastków, które mają za zadanie wchodzenie w reakcje chemiczne (katalityczne) ze szkodliwymi składnikami spalin i zobojętnianie ich do substancji nieszkodliwych dla środowiska. To najdroższa i najważniejsza część katalizatora.

Katalizatory utleniające

zmniejszają ilości tlenków węgla i węglowodorów HC oraz cząstek stałych w spalinach diesli.
Katalizatory trójfunkcyjne (trójdrożne) –utleniają tlenki węgla i węglowodory oraz redukują tlenki azotu w benzyniakach.

Struktura kształtu katalizatora w środku posiada kanały przypominające plastry miodu, kanały te pokryte są platyną, rodem, palladem. Katalizatory dzielimy na ceramiczne oraz metalowe, umieszczane są na rurze wydechowej bądź w kolektorze wydechowym. Sonda lambda dobiera odpowiednie warunki pracy dla katalizatora.

Jak więc działa katalizator?

Po uruchomieniu auta do katalizatora trafiają spaliny z silnika, aby zaszły reakcje katalityczne potrzebne jest uzyskanie temp. min 300 stopni C. Przed katalizatorem i za nim są umieszczone sondy lambda, czujniki określają odpowiedni stosunek paliwa do powietrza.  Jeżeli zawartość powietrza w spalinach jest za wysoka, komputer zwiększa ilość wtryskiwanego paliwa, jeśli tlenu w mieszance jest zbyt mało, dawka paliwa jest zmniejszania.

W katalizatorze następuje proces redukcji – zmniejszający ilość tlenków azotu oraz proces utleniania – zmniejszający ilość tlenków węgla.

Co wpływa negatywnie na katalizator?

  • wjazd przy rozgrzany katalizatorze w kałużę wody
  • awaria układu zapłonowego
  • źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu
  • starzenie się silnika
  • częsta jazda małych odcinków(6-10km)
  • źle wyregulowana instalacja gazowa
  • uszkodzenia mechaniczne

Jakie są objawy uszkodzonego katalizatora?

  • kontrolka check engine
  • błąd PO420 
  • gruchotanie podczas jazdy
  • spadek mocy silnika
  • większe zużycie paliwa

Co zrobić jeśli nasz katalizator uległ awarii?

  • wymieniamy go na nowy!
Auto Serwis at | + posts

Profesjonalny serwis samochodów osobowych w Warszawie.