Konwerter katalityczny
to blaszana puszka znajdująca się w układzie wydechowym auta.
Budowa katalizatora:
- Obudowa – metalowa, podłużna puszka, najczęściej w formie walca (albo bardziej spłaszczona) z izolacją cieplną. Od strony przodu auta doprowadzona jest do niej rura wydechowa, zbierająca spaliny z kolektora wydechowego. Z katalizatora wychodzi kolejna rura, która prowadzi oczyszczone spaliny do tłumika.
- Nośnik – wewnętrzna struktura o przekroju plastra miodu, składająca się z tysięcy kanalików, umożliwiających przepływ spalin. Produkowana jest z metalu (nośnik metalowy), albo z ceramiki (nośnik ceramiczny, wykonany najczęściej z krzemianu aluminiowo magnezowego).
- Powłoka pośrednia – jest porowata i pokrywa całą powierzchnię kanalików na nośniku. Jej zadaniem jest zapewnienie dobrych warunków dla kolejnej powłoki.
- Powłoka aktywna katalitycznie – wykonana z pierwiastków, które mają za zadanie wchodzenie w reakcje chemiczne (katalityczne) ze szkodliwymi składnikami spalin i zobojętnianie ich do substancji nieszkodliwych dla środowiska. To najdroższa i najważniejsza część katalizatora.
Katalizatory utleniające
zmniejszają ilości tlenków węgla i węglowodorów HC oraz cząstek stałych w spalinach diesli.
Katalizatory trójfunkcyjne (trójdrożne) –utleniają tlenki węgla i węglowodory oraz redukują tlenki azotu w benzyniakach.
Struktura kształtu katalizatora w środku posiada kanały przypominające plastry miodu, kanały te pokryte są platyną, rodem, palladem. Katalizatory dzielimy na ceramiczne oraz metalowe, umieszczane są na rurze wydechowej bądź w kolektorze wydechowym. Sonda lambda dobiera odpowiednie warunki pracy dla katalizatora.
Jak więc działa katalizator?
Po uruchomieniu auta do katalizatora trafiają spaliny z silnika, aby zaszły reakcje katalityczne potrzebne jest uzyskanie temp. min 300 stopni C. Przed katalizatorem i za nim są umieszczone sondy lambda, czujniki określają odpowiedni stosunek paliwa do powietrza. Jeżeli zawartość powietrza w spalinach jest za wysoka, komputer zwiększa ilość wtryskiwanego paliwa, jeśli tlenu w mieszance jest zbyt mało, dawka paliwa jest zmniejszania.
W katalizatorze następuje proces redukcji – zmniejszający ilość tlenków azotu oraz proces utleniania – zmniejszający ilość tlenków węgla.
Co wpływa negatywnie na katalizator?
- wjazd przy rozgrzany katalizatorze w kałużę wody
- awaria układu zapłonowego
- źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu
- starzenie się silnika
- częsta jazda małych odcinków(6-10km)
- źle wyregulowana instalacja gazowa
- uszkodzenia mechaniczne
Jakie są objawy uszkodzonego katalizatora?
- kontrolka check engine
- błąd PO420
- gruchotanie podczas jazdy
- spadek mocy silnika
- większe zużycie paliwa
Co zrobić jeśli nasz katalizator uległ awarii?