Konwerter katalityczny
to blaszana puszka znajdująca się w układzie wydechowym auta.
Budowa katalizatora:
- Obudowa – metalowa, podłużna puszka, najczęściej w formie walca (albo bardziej spłaszczona) z izolacją cieplną. Od strony przodu auta doprowadzona jest do niej rura wydechowa, zbierająca spaliny z kolektora wydechowego. Z katalizatora wychodzi kolejna rura, która prowadzi oczyszczone spaliny do tłumika.
- Nośnik – wewnętrzna struktura o przekroju plastra miodu, składająca się z tysięcy kanalików, umożliwiających przepływ spalin. Produkowana jest z metalu (nośnik metalowy), albo z ceramiki (nośnik ceramiczny, wykonany najczęściej z krzemianu aluminiowo magnezowego).
- Powłoka pośrednia – jest porowata i pokrywa całą powierzchnię kanalików na nośniku. Jej zadaniem jest zapewnienie dobrych warunków dla kolejnej powłoki.
- Powłoka aktywna katalitycznie – wykonana z pierwiastków, które mają za zadanie wchodzenie w reakcje chemiczne (katalityczne) ze szkodliwymi składnikami spalin i zobojętnianie ich do substancji nieszkodliwych dla środowiska. To najdroższa i najważniejsza część katalizatora.
Katalizatory utleniające
zmniejszają ilości tlenków węgla i węglowodorów HC oraz cząstek stałych w spalinach diesli.
Katalizatory trójfunkcyjne (trójdrożne) –utleniają tlenki węgla i węglowodory oraz redukują tlenki azotu w benzyniakach.
Struktura kształtu katalizatora w środku posiada kanały przypominające plastry miodu, kanały te pokryte są platyną, rodem, palladem. Katalizatory dzielimy na ceramiczne oraz metalowe, umieszczane są na rurze wydechowej bądź w kolektorze wydechowym. Sonda lambda dobiera odpowiednie warunki pracy dla katalizatora.
Jak więc działa katalizator?
Po uruchomieniu auta do katalizatora trafiają spaliny z silnika, aby zaszły reakcje katalityczne potrzebne jest uzyskanie temp. min 300 stopni C. Przed katalizatorem i za nim są umieszczone sondy lambda, czujniki określają odpowiedni stosunek paliwa do powietrza. Jeżeli zawartość powietrza w spalinach jest za wysoka, komputer zwiększa ilość wtryskiwanego paliwa, jeśli tlenu w mieszance jest zbyt mało, dawka paliwa jest zmniejszania.
W katalizatorze następuje proces redukcji – zmniejszający ilość tlenków azotu oraz proces utleniania – zmniejszający ilość tlenków węgla.
Co wpływa negatywnie na katalizator?
- wjazd przy rozgrzany katalizatorze w kałużę wody
- awaria układu zapłonowego
- źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu
- starzenie się silnika
- częsta jazda małych odcinków(6-10km)
- źle wyregulowana instalacja gazowa
- uszkodzenia mechaniczne
Jakie są objawy uszkodzonego katalizatora?
- kontrolka check engine
- błąd PO420
- gruchotanie podczas jazdy
- spadek mocy silnika
- większe zużycie paliwa
Co zrobić jeśli nasz katalizator uległ awarii?
- wymieniamy go na nowy!
Profesjonalny serwis samochodów osobowych w Warszawie.
Bardzo ciekawy blog, rzeczowy i wyważony. Od dzisiaj zaglądam regularnie i subsbskrybuje kanał RSS. Pozdrowienia 🙂
Taki właśnie był zamysł. Dzięki i zapraszam regularnie. Pozdrawiam 🙂
Wspaniały blog wiele przydatnych informacji zawartych w poszczególnych postach, Dzięki Ci za to serdeczne, zapraszam także do siebie…
Dziękuję 😉 Zapraszam do sekcji bloga – jest więcej!
I discovered your blog site on google and verify just a few of your early posts. Continue to maintain up the very good operate. I simply further up your RSS feed to my MSN News Reader. In search of ahead to studying more from you later on!
Great news, thanks! Feel free to explore the site 😉