Przegląd samochodu

Przegląd samochodu

Przegląd samochodu
()
Przegląd okresowy samochodu, czyli jak zadbać o stan techniczny swojego pojazdu
 
1. Opony – jedyny punkt styku z asfaltem
 
 
Jednym z najważniejszych elementów auta wymagających szczególnej uwagi są
opony naszego auta. Dlaczego? Jeśli opony naszego auta są niezdatne do użytku i nie
spełniają swoich zasadniczych funkcji, nawet sprawnych podzespołach i układach w
aucie nasze bezpieczeństwo zależy finalnie od opon. Jeśli posiadamy cięższe auto,
zamiast całorocznych warto zainwestować w dwa komplety opon, zimowe oraz
letnie. Poza różnicą w bieżnikowaniu, również skład mieszanki gumy użytej do
produkcji obu rodzajów opon gwarantuje optymalne osiągi ogumienia w danym
zakresie temperatur. Ponadto gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 2 mm powinno
się już wymienić opony na nowe. 1,6 mm to minimalna głębokość według polskiego
prawa. Należy też pamiętać, że guma starzeje się i traci swoje właściwości, nawet gdy
nie jest intensywnie eksploatowana. Nasze opony nie powinny być starsze niż 10 lat.
 
 
2. Płyny ustrojowe silnika i płyn hamulcowy
Gdy już zaopatrzymy nasze auto w solidne ogumienie, warto zadbać o jego serce –
silnik. Wymiana filtra lub filtrów powietrza to konieczna czynność przy okresowym
serwisie. Czyste powietrze to wydajny silnik. Podstawą pracy każdego silnika
spalinowego, poza dostarczeniem paliwa oraz powietrza jest smarowanie oraz
chłodzenie. Kluczowymi czynnikami w tych procesach są olej silnikowy, oraz płyn
chłodzący. Nawet jeśli zostawiamy ich dobór oraz zmianę serwisowi, warto wiedzieć
o nich nieco więcej. Ten pierwszy może być syntetyczny, półsyntetyczny, lub
mineralny. Na przedniej etykiecie znajdziemy też informację o jego podstawowym
parametrze, czyli lepkości – na przykład 10W40. Liczba przed literą „W” oznacza
lepkość w niskich temperaturach, przy rozruchu zimnego silnika. Im niższa tym lepsze
smarowanie zapewni olej tuż po starcie motoru. Natomiast druga liczba to lepkość w
temperaturze 100°C. Im wyższa tym lepiej olej zniesie pracę przy wysokich obrotach i
przy dużym obciążeniu. Na szczęście kwestia wyboru i wymiany oleju jest dość prosta,
gdyż producent samochodu dostarcza informacji o zalecanym oleju silnikowym.
Oczywiście wraz z wymianą oleju należy zmienić filtr oleju. Przejechany dystans, po
którym należy go wymienić również ustala producent, zazwyczaj między 10 tysięcy a
25 tysięcy kilometrów.
 
 
Płyn chłodniczy jest równie ważny. Mimo że woda jest najlepszym czynnikiem
chłodzącym, zimą może zamarznąć. Dlatego ważne jest stosowanie specjalnego płynu
zawierającego glikol etylenowy lub propylenowy. Układ chłodzenia pozwala na
kontrolowanie temperatury silnika, a przy okazji ogrzewanie kabiny. Odprowadza on
około 30% energii cieplnej powstałej przy spalaniu paliwa i zabezpiecza silnik przed
przegrzaniem oraz korozją. Bez względu na to czy zajmuje się tym profesjonalny
warsztat samochodowy, czy robimy to sami, wymiana płynu chłodzącego powinna
nastąpić w sposób wskazany konkretnie przez producenta samochodu, oraz z
zastosowaniem płynu o odpowiednim składzie chemicznym. Wbrew zapewnieniom
producentów płynów, nie powinno się mieszać różnych płynów, gdyż ich różne
dodatki mogą wchodzić ze sobą w niepożądane reakcje chemiczne i zmieniać
właściwości płynu. Również tu interwały wymian zależą od producenta pojazdu,
często jest to od 2 do 5 lat.
 
 
Nie wolno też zapomnieć o płynie hamulcowym, bez którego współczesny,
hydrauliczny układ hamulcowy nie może działać. Wymiany należy dokonywać zgodnie
z zaleceniami serwisowymi, jednak często jest to co 30-60 tysięcy kilometrów
przebiegu, chyba że wcześniej pedał hamulca stanie się miękki i auto będzie słabiej
hamowało.
 
 
3. Zawieszenie
Gdy już przy kołach jesteśmy, nie wolno zapomnieć o wymianach samych hamulców,
oraz o kompleksowym sprawdzeniu zawieszenia. Duże miasta, takie jak Warszawa,
zwłaszcza w obrzeżnych dzielnicach jak Białołęka czy Ursynów nie słyną z dobrej
jakości nawierzchni, co dodatkowo zwiększa eksploatację całego układu zawieszenia.
Bez względu na rodzaj zawieszenia przegląd okresowy samochodu powinien objąć
sprawdzenie czy nie ma luzów w łączeniach (sworzniach, łożyskach czy przegubach),
czy stopień tłumienia amortyzatorów mieści się w normie, czy nie pojawiły się oznaki
korozji, oraz ocena sztywności elementów sprężystych. Jeśli mamy wrażenie, że auto
nie jedzie prosto, lub zachowuje się nietypowo w czasie jazdy, a zawieszenie jest w
dobrym stanie, warto sprawdzić zbieżność kół i ustawić ją w przypadku odchyleń od
normy.
 
 
Rzeczą, która nie wpłynie na działanie naszego auta, ale dba o nasze zdrowie są filtry
kabinowe. Od czasu do czasu powinno się je sprawdzać i jeśli są na tyle brudne, że
wytrzepanie ich nie pomoże, należy je wymienić. Wykonanie tych czynności w
odpowiednich interwałach czasowych zapewni nam bezpieczeństwo oraz oszczędzi
niepotrzebnych wydatków związanych z naprawami.

/ 5.

Spis treści

SerwisJMT.pl © 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.
UMÓW WIZYTĘ
Auto Serwis JMT